ładowanie zawartości
EN

Kolektor DGO ze stali nierdzewnej

11-05-2010

Jakiej stali użyć do zrobienia kolektora wydechowego DGO na miarę do samochodu? ASI304 czy może innej?

 Do budowy kolektorów wydechowych samochodów osobowych można zastosować kilka gatunków austenitycznych stali nierdzewnych:
• W przypadku najbardziej ekstremalnych warunków pracy - zastosowania w samochodach wyścigowych stosuje się stal X6CrNiTi18-10, EN1.4541 AISI (321), która wykazuje dobrą odporność na utlenianie do temp. 900°C. Stal ta zawiera dodatek stabilizującego tytanu, który przeciwdziała powstawaniu węglików chromu w wysokiej temperaturze i w efekcie zapobiega korozji międzykrystalicznej. Koszt tego gatunku stali jest najwyższy spośród wymienionych. 
• Kolejnym gatunkiem stali przeznaczonym do budowy kolektorów wydechowych jest niskowęglowa stal X2CrNiMo17-12-2, EN 1.4404 (AISI 316L). Gatunek ten dzięki dodatkowi molibdenu charakteryzuje się z wysoką odpornością korozyjną w środowisku chlorków - soli drogowej, która w połączeniu z wilgotną atmosferą tworzy bardzo agresywne środowisko korozyjne.
• Najczęściej do wytwarzania zestawów kolektorów wydechowych do samochodów osobowych stosuje się stal nierdzewną gatunku X5CrNi18-10, EN 1.4301 (AISI 304) i jej odmianę niskowęglową X2CrNi18-9, EN 1.4307 (AISI 304L). Stal ta wykazuje wystarczająco dobre własności w przypadku klasycznych warunków eksploatacji i z powodzeniem jest stosowana na kolektory wydechowe przez wielu producentów. Gatunek ten jest najszerzej dostępny oraz stanowi optymalne rozwiązanie pod względem kosztów oraz własności.