ładowanie zawartości
EN

Układy wydechowe ze stali odpornych na korozję

11-03-2010

Chciałam się dowiedzieć jakie rodzaje stali odpornych na korozję są stosowane na elementy układów wydechowych?

Do budowy układu wydechowego w zależności od przeznaczenia danego elementu można zastosować różne gatunki stali odpornych na korozję, zarówno ferrytyczne jak i austenityczne .

Elementy znajdujące się najbliżej silnika (kolektor, rura łącząca kolektor z kolejnym segmentem układu, katalizator) wykonuje się ze stali o najwyższej żaroodporności, żarowytrzymałości i wraz z oddalaniem się od silnika w kierunku wydechu można zastosować stal o niższej żaroodporności, lecz wyższej odporności na korozję mokrą. Żaroodporność stali zwiększa się wraz z dodatkiem Cr, Ti, Si, Nb oraz Ce, natomiast odporność na korozję mokrą wraz z dodatkiem Cr, Mo oraz równoczesnym dodatkiem Ti, Nb i ograniczeniem stężenia węgla. Na elementy o wymaganej wysokiej żaroodporności stosuje się stale austenityczne typu EN 1.4541 (AISI 321), EN 1.4828 (AISI 309) oraz ferrytyczne EN 1.4509 (AISI 441), które wykazują dobrą odporność na utlenianie do temp. ok. 900°C. Elementy o niższej temperaturze eksploatacji, bardziej oddalone od silnika powinny wykazywać dobrą odporność na korozję w środowisku mokrym. W takim przypadku do budowy tłumików tylnych stosuje się stal austenityczną gatunku EN 1.4301 (AISI 304) oraz gatunki ferrytyczne typu EN 1.4526 (AISI 436) o polepszonej odporności korozyjnej i spawalności. Na końcówki tłumików stosuje się stal EN 1.4404 (AISI 316), która posiada wysoką odporność korozyjną w ośrodkach ciekłych.