ładowanie zawartości
EN

Zastosowanie śrub ze stali nierdzewnej w aluminium

09-10-2012

Chciałbym zastosować śruby ze stali nierdzewnej w aluminiowej głowicy silnika motocykla BMW. Śruby mają podtrzymywać protektor pokrywy zaworów. Pierwotnie użyte śruby stalowe galwanizowane, zapiekły się i ukręciły podczas wykręcania. Zastanawiam się czy stosując śruby ze stali nierdzewnej uniknę w przyszłości problemu zapiekania się śrub?  Śruby będą narażone na zmienne warunki atmosferyczne i wysoką temperaturę towarzyszącą pracy silnika.

 

Wymiana śrub stalowych – galwanizowanych na śruby ze stali nierdzewnej jest powszechnie stosowaną praktyka podczas renowacji silników motocyklowych. W tym przypadku połączenie śrub ze stali nierdzewnej z aluminiowym blokiem silnika nie będzie powodować problemów, jeżeli zastosuje się odpowiedni środki zaradcze. Należy bezwzględnie pamiętać o zastosowaniu odpowiedniej pasty anty zatarciowej przy wkręcaniu śrub, która oprócz ochrony przed zacieraniem i zapiekaniem chroni także materiały przed korozją (przykładowym produktem tego typu jest pasta Loctite® Anti – Seize). Zaleca się zastosowanie pasty zawierającej w składzie dodatek miedzi, która zadziała jak podkładka - trzeci metal i odzieli od siebie stal nierdzewną i aluminium.  Pasta powinna być umieszczona pod łbem i na pewnej części gwintu śruby. Bez zastosowania takiej pasty śruby ze stali nierdzewnej mogą zapiec się jeszcze mocniej w aluminiowej obudowie niż śruby stalowe, co może być wynikiem miejscowej korozji galwanicznej między tymi materiałami.

Przypomnijmy, że kontakt dwóch różnych metali o różnym potencjale elektrochemicznym, tak jak w przypadku stali nierdzewnej i aluminium może doprowadzić do zjawisk korozji galwanicznej (kontaktowej). W takiej parze materiałem bardziej szlachetnym – nieulegającym korozji jest stal nierdzewna, a materiałem narażonym na przyspieszoną korozję jest aluminium. Ten typ korozji może wystąpić w przypadku łączenia dużych elementów ze stali nierdzewnej za pomocą śrub z aluminium. W tym przypadku aluminiowe elementy złączne ulęgną przyspieszonej korozji. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku dużej powierzchni z aluminium połączonej za pomocą śrub ze stali nierdzewnej. W tym przypadku „siła” materiału bardziej szlachetnego – stali nierdzewnej jest niewystarczająca, aby wywołać korozję aluminium. Należy pamiętać, że zjawiska korozyjne zachodzą w obszarze występowania elektrolitu i oddziałują na obszarze zwilżonym przez ten elektrolit. Może to doprowadzić do miejscowego utleniania aluminium i jego korozji w miejscu łączenia – w okolicy łbów śrub. Dla zapobiegania korozji galwanicznej stosuje się odpowiednie techniki izolowania od siebie materiałów o różnym potencjale elektrochemicznym za pomocą podkładek z tworzyw sztucznych, malowania elementów powłokami ochronnymi oraz wspomnianych już wcześniej past izolacyjnych.